Su kokiomis stresinėmis situacijomis vaikai susiduria mokykloje?

by | Sep 28, 2021 | Uncategorized

Su kokiomis stresinėmis situacijomis vaikai susiduria mokykloje?

Nors esame įpratę, kad rutina suteikia mažiau streso nei nelauktos naujovės, vis dėlto, nekintanti ir nedinamiška aplinka paaugliui gali virsti sunkiai pakeliama našta. Visus metus ta pati rutina (klasė, atsiskaitymai, pamokos, namų darbai, egzaminai) gali vaikus įsprausti į kampą, iš kurio bus sunku pamatyti kasdienybę iš kitos perspektyvos. Tėveliams svarbu yra ne tik pastebėti vaiko siunčiamus signalus, kad jam kažkas nesiseka, tačiau ir žinoti, kokioje aplinkoje didžiąją laiko dalį praleidžia jų vaikai.

Iššūkiai mokykloje

Pirmasis iššūkis, galintis kelti stresą paaugliui, yra mūsų švietimo sistemos nelankstumas: bendrosios ugdymo programos jau savo pavadinime dekoduoja šią problemą – jos yra atitinkančios bendruosius mokinių poreikius, tačiau visiškai nėra orientuotos į individualius vaiko sugebėjimus bei jų ugdymą. Tai reiškia, kad mokiniai, kurie yra itin gabūs vienos konkrečios krypties dalykams, atsiduria labai siauruose rėmuose ir yra priversti tiek pat laiko skirti mokytis kitus dalykus. Dėl šios priežasties, kai vaikas jaučiasi stiprus vienoje pamokoje, o kitose atsilieka, dažniausiai nukenčia jo pasitikėjimas savimi. Šiandienos visuomenėje, kurioje aktualizuojamas individualumas, gerokai naudingiau pasirinkti vieną sritį ir joje tobulėti, o ne būti vidutinioku daugelyje sričių, tačiau tai padaryti bendrojo lavinimo mokyklose šiandien tampa pernelyg sudėtinga.

Vienas didžiausių iššūkių, ieškant motyvacijos toliau mokytis, – kaip nenusivilti savo aplinka, kuri tave verčia elgtis ne taip, kaip norėtum. Tačiau, kai vaikas mato, kad jo individualūs gebėjimai nėra vertinami tinkamai ir jo asmenybė “nėra” niekuo išskirtinė, jis pradeda nusivilti ir mokytojais, ir sistema, ir pats savimi. Tokie vaikai dažniausiai nukreipia visą energiją ne į tą sritį, kuri jam sekasi, o į savidestrukciją, jie “pasitraukia” į užribį, tampa uždaresni, tylesni. O tai yra priešingas efektas, nei mes tikimės kiekvieną rytą išleisdami vaikus į mokyklą.

Toks vaiko pasitraukimas į užribį, tapimas tyleniu ir savimi nepasitikinčiu sulaukia negatyvios aplinkos reakcijos. Šioje vietoje atsiranda viena didžiausių problemų lietuviškoje mokykloje – patyčios. Patyčios dėl to, kad daugelis disciplinų prastai sekasi, ar sekasi ne taip gerai, kaip kitiems bendraklasiams, sumenkina paauglio savivertę, ir tai anksčiau ar vėliau gali tapti ilgalaikes pasekmes sukeliančiu neigiamu veiksniu. Vaikai, kuriems blogai sekasi, dažnai yra izoliuojami ir jiems tenka bendrauti su tais vaikais, kuriems taip pat sekasi prastai, o ne su tais, su kuriais turėtų daug bendro ir tai galėtų sukurti naujus tvirtus ryšius. Jeigu klasės būtų suskirstytos adekvačiai ir tolygiai pagal mokinių gabumus, patyčių bent dėl šios priežasties būtų galima išvengti.

Tai visgi ką mes galime padaryti?

Kad tokios situacijos taptų retenybe, o ne konstanta, visų pirma reikia atsigręžti į Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos tvirtinamas bendrąsias ugdymo programas, kuriose ir tūno mūsų švietimo strategija. Tačiau tam, kad pasiektume ryškių permainų valstybiniu lygiu, gali tekti į pirmąją klasę leisti ne savo vaikus, o anūkus. Ir nors tai taip pat yra siektinas rezultatas, visgi greta jo, mes galime pasiūlyti ir greitus rezultatus atnešančią strategiją.

Tas sprendimas – labai paprastas. Vaikai, kurie nori susitelkti į savo mėgstamą veiklą, tačiau nenori jaustis silpnesni kitose disciplinose, kurioms neturi išskirtinių gabumų, turi sulaukti pagalbos iš šono. Nuostabu, jeigu visas sritis gali aprėpti tėveliai, tačiau dažniausiai padėti vaikams tiek, kiek norime, tiesiog neturime galimybių.

Tam yra skirtos korepeticijos paslaugos. Korepetitoriai nebėra tik mokytojai, kurie stengiasi užsidirbti pinigų papildomai po darbo mokykloje. Pasimokome.lt korepetitoriai turi galimybę dirbti tik vieną (korepetitoriaus) darbą ir visiškai susitelkti į šią veiklą. Jie kiekvienam vaikui parengia individualų mokymosi planą, paremtą tuo, kurios srities žinias mokiniui reikia pagilinti. Tuo individualizuotas mokymas, kurio negali pasiūlyti bendrojo lavinimo mokykla, yra tinkamas įvairių gabumų vaikams, nes visų pirma, korepetitoriaus dėmesys bus sutelktas į konkrečias mokinio problemas. O kai vaikas pradės jaustis stiprus visose srityse, mes galėsime pradėti kalbėti apie anksčiau išvardintų problemų neutralizavimą.

Užsiregistruokite į pirmą 1,5 val. pamoką už 5€!

    Viskas NAUJIENLAIŠKYJE

    Naujienos, patarimai, informacija, nuolaidos, nemokamos knygos. Visa tai gali gauti nemokamai iš mūsų jeigu užsiprenumeruosi naujienlaiškį. Atsisakyti galima bus lengvai ir bet kuriuo metu!